Accordeonvereniging CONCERTINA

35-jarig bestaan van Accordeonvereniging Concertina

Concertina 1983 – 2018

De liefde voor het accordeon; 35 jaar muzikale vriendschap.

Eind vorig jaar, om precies te zijn op 10 december, bestond Concertina 35 jaar, tijd voor een feestje.
Dit feestje werd muzikaal ingevuld door met Tutta La Forza (Schijndel), Accordeana (Helmond) en Het Gilde (Krommenie) op 24 maart 2019 een gezamenlijk optreden te verzorgen. De locatie werd gevonden in Vught bij stichting Novalis waar men een bescheiden, doch uitstekende theaterzaal heeft.
's Middags lieten de vier orkesten na elkaar horen wat ze muzikaal in huis hadden. Na de pauze, gingen de 4 orkesten samen nog 3 nummers spelen.
Dat werd dus één groot orkest dat flink ging uitpakken.
's Morgens en in het begin van de middag werden de gezamenlijke nummers nog gerepeteerd om aan elkaar te wennen.
Daarna was het publiek van harte welkom.

Op vrijdag 10 december 1983 werd accordeonvereniging ‘Concertina’ opgericht door Marianne van Eeten die in 1980 afstudeerde op accordeon aan het Brabants Conservatorium waarna ze ook nog staatsexamen deed voor electronisch orgel.
Concertina, een toepasselijke naam: een concertina is een kleine, diatonische knopaccordeon die lang prijkte op het verenigingswapen, een bescheiden begin van het orkest dat al snel uitgroeide tot een orkest dat met grote regelmaat repeteerde en van zich liet horen!
De Bossche omroep van 17 oktober 1984 brengt een artikel uit met als kop: ‘Concertina: accordeonvereniging met toekomst!’
In datzelfde artikel geeft Marianne aan dat Concertina nog een lang leven beschoren is, een vooruitziende blik! In korte tijd telde de vereniging 30 muzikanten, jonge en oudere.

Het orkest bestond uit een A- en een B-orkest; voor het allergrootste deel waren het jongeren die bij Marianne accordeonles hadden. Er werden in het begin ter versterking ook meer instrumenten toegelaten waaronder basgitaar, viool en blokfluit. Na verloop van tijd slankte het orkest af en werden A en B uiteindelijk tot één orkest samengevoegd.

Talrijke activiteiten ontplooide het orkest. In 1995 nam Concertina deel aan een studieweekend in Huize Bergen te Vught, was er ook ooit een instructieve speeldag voor basaccordeonisten onder het motto: ‘De bas de baas!’
Concertina nam zelfs twee keer deel aan een concours, men schreef toen ‘Konkoers’ en behaalde op de diverse onderdelen rond de 7; niet onverdienstelijk, met opmerkingen als ‘nog wat meer muziek van maken’ en ‘meer dynamische verschillen aanbrengen!’ Zoals de Oostenrijkse componist en dirigent Gustav Mahler al zei: ’Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten!’
En in oktober 2006 vond er een heuse CD-opname plaats in Best.

Wat zeker ook niet onbelangrijk is te vermelden, is het samenspel in woord en muziek dat een hechte band schept tussen de leden: het 3-jarig bestaan van de vereniging werd in december 1986 gevierd in buurthuis ‘De Oase’ in Den Bosch ‘alwaar ook gelegenheid was tot het maken van een dansje!’
Andere jubileumjaren gingen evenmin onopgemerkt voorbij: het 5-jarigbestaan, het 10-jarig bestaan dat werd gevierd in café Beukenhof te Vught met voordrachtjes en sketches, het 20-jarig jubileum dat met een etentje in café Den Heuvel werd gevierd, het café dat al vele jaren op dinsdagavond repetitieruimte biedt aan het orkest. Het 25-jarig bestaan werd uitbundig gevierd bij ‘Inspiration Point’ in Valkenswaard. Er waren dagjes uit naar Kessel, Lisse en Oosterhout, uitwisselingsconcerten en de jaarlijkse afsluiting van het speelseizoen.

Door de jaren heen zijn er vele optredens geweest in verzorgingshuizen, talrijke koffieconcerten in cafés, concerten in de Azijnfabriek en twee maal in Theater aan de Parade. Elk jaar werd er toegewerkt naar het Donateursconcert waar steevast ook gastspelers, zangtalent, bijzondere instrumenten het programma aantrekkelijk maakten voor een altijd volle zaal.
Diverse keren bood De Speeldoos in Vught de gelegenheid er op te treden. Met het 25-jarig jubileum in 2009 nam Concertina daar deel aan de landelijke Accordeonslag. Accordeonvereniging Accordeana was te gast evenals Volodymyr Kurylenko uit Oekraïne die op de bajan speelde, een Russische knopaccordeon. Hij speelde met Concertina de prachtige Libertango van Astor Piazzolla.

Inmiddels is het ‘Donateursconcert’ ‘Lenteconcert’ geworden en zijn er nog steeds leden van het eerste uur!

Van 1983 naar 2018: weliswaar minder leden, wel een extra dirigent rijker ( Wilco van Laarhoven) maar nog immer groot enthousiasme en speelplezier onder leiding van Marianne van Eeten.
In de archieven treffen we nog het volgende clublied aan:
Concertina Concertina, met Marianne ervoor,
Concertina Concertina, ga zo nog jaren door!

Concertina, een hechte club, muziek is communicatie en om met de Deense dichter en sprookjesschrijver Hans Christian Andersen te eindigen:
‘Waar woorden tekortschieten, spreekt de muziek!’

WeeBee Web Design